Rauha


Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?

Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,

tää suuri ja outo ja uus?
ja metsässä puhuvat puut.


Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat

ja toivot ja tou’ot muut.
kaikk’ on niin hellää ja hyvää.


Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin

ja tuoksuvat rauhaa syvää.
Minä kuulen, kuink’ kukkaset kasvavat
Kaikk’ on niin hiljaa mun ympärilläin,

Eino Leino - Rauha

Eino Leinon runo rauhasta kuvastaa mielestäni hyvin ihmisen pientä onnen hetkeä ja sitä, kuinka on vihdoin löytänyt omaan sydämeensä rauhan. Oman henkisen rauhan löytäminen ei aina ole kovinkaan helppoa. 

Jatkanpa taas parisuhteesta ja erosta, koska mielestäni se on yksi iso asia, joka vaikuttaa paljon ihmisen henkiseen hyvinvointiin. Eron tapahtuessa menee monikin asia elämässä ihmisellä uusiksi. Kun erotaan, joutuu ihminen rakentamaan oman elämänsä uusiksi. Samalla joutuu etsimään uudestaan itsensä ja opettelemaan olemaan yksin. Yksin oleminen kuulostaa hyvin pelottavalta. Mutta onko se? 

Yksin oleminen on pelottavaa, varsinkin alkuun. Se tuntuu myös pelottavalta senkin takia, että entinen puoliso on saattanut särkeä sydämen, jonka vuoksi oma itsetunto ei välttämättä ole kovinkaan korkealla. Lisäksi on pelottavaa joutua kohtaamaan kaikki elämän tuovat asiat yksin. Kun lopulta on hyväksynyt tilanteen, voi mielestäni alkaa 'parantumaan' ja tämän jälkeen voi vasta olla hyvä olla itsensä kanssa, yksin. Tällöin voi lopulta löytää rauhan sekä mieleensä että sydämeensä. Ja vasta, kun on hyvä olla itsensä kanssa, voi olla hyvä jonkun toisen kanssa. 



Elämän eri tunnemyrskyt ovat kyllä yksiä hankalimpia asioita. Onneksi iän karttuessa myös oma ajattelumalli muuttuu. Joskus hyvänä vaihtoehtona on harjoittaa omaa ajatteluaan, jos tuntuu siltä, ettei oikein muuten pääse negatiivisuudesta eroon. Internetistä löytyy paljon vinkkejä siihen, kuinka pystyy ajattelemaan asioita positiivisemmin. Joskus itse luin näitä vinkkejä jonkin verran, ja tuolloin ainakin koin niiden auttavan minua. Jostain onneksi aina vaikeiden aikojen jälkeen löytyy se jokin voimaannuttava asia elämässä, joka auttaa jaksamaan eteen päin. Kun pystyy kääntämään negatiivisen ajattelun positiiviseksi, on paljon helpompi olla ja omassa sydämessäkin voi vihdoin löytää rauhan.

Kommentit

Suositut tekstit